“Petanque-sagen”

I 1994 kom det store gennembrud i Danmark for den sydlandske sport Petanque, og enhver lille flække skulle have sin egen petanquebane. Og således også True. I 1995 ansøgte True Beboerforening Aarhus Kommune om lov til at anlægge en petanquebane på et stykke ubenyttet jord, som man mente tilhørte True By (by-jord som Aarhus Kommune rådede over imellem True Byvej 17 og True Byvej 15). Denne bane skulle være et muligt samlingssted for byens beboere, hvor man kunne mødes, trille med kugler eller bare snakke sammen. Aarhus Kommune fremsendte et kort, der udpegede dette jordstykke, og et tilsagn om 3.000 kr. til etablering af petanquebanen. I 1996 gik beboere fra byen så i gang med at grave og planere jorden. Herefter opstod der en tvist med ejeren af Damgården, som mente, at det pågældende jordstykke tilhørte Damgården. Ejeren rejste via sin advokat et erstatningskrav overfor True Beboerforening, og da Aarhus Kommune ikke ville indgå i sagen, endte det med at foreningen måtte betale 2.500 kr. til ejeren af Damgården til dækning af dennes retshjælpsforsikrings selvrisiko. Aarhus Kommune gik dog med til at betale halvdelen af omkostningen til genetablering af arealet i 1997, og “Petanque-sagen” endte derfor med en samlet udgift til True Beboerforening på 6.875 kr. True Beboerforening overvejede at forfølge sagen i 1997 overfor Aarhus Kommune, idet foreningen var i god tro ud fra de oplysninger, som kommunen havde afgivet. Efter nærmere overvejelser, og frygten for yderligere omkostninger, blev dette opgivet. True fik derfor ikke nogen petanquebane i denne omgang.